Algorithm and typography

The code as part of the creation process of a digital font

Authors

  • Andréa Pennino Graciano
  • Luisa Paraguai

DOI:

https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2016v1i1p116-128

Keywords:

Algorithm, Typography, Creation Process, Parameterization

Abstract

The purpose of this article is to describe the creative process of the digital font TEP (translation from Portuguese’s Parameterized Experimental Typography), whose drawings were produced with the aid of algorithms, ie, programming codes. Once written - obeying some parameters and allowing the random selection of others by the computer – the algorithms, at every mouse click, presented a new solution for the characters’ shapes. This is not a typography intended to be used in texts, since the project does not focus on readability, although the identification of letters and numbers is possible. The TEP was designed so that its characters work as visual modules which, when repeated and manipulated by other algorithms, generate patterns. As methodology, added to theoretical research, the experimentation experienced in the computer lab was critical to this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEXANDER, Christopher. Notes on the synthesis of form. Cambridge, Massachusetts; London, England: Harvard University Press, 1964.

BECCARI, Marcos. Dilemas do design VII: metalinguagem. 2013. Disponível em http://filosofiadodesign.com/dilemas-do-design-vii-metalinguagem/. Acessado em agosto/2016.

FLUSSER, Vilem. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma future filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume Editora, 2011.

GRACIANO, Andrea Pennino. Projeto Trama.Tipos: composições visuais com tipografias ornamentais (Trabalho de Conclusão de Curso). Caderno: Set Tipográfico. São Paulo, SP: Universidade Anhembi Morumbi, 2015.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MUNARI, Bruno. Design e Comunicação Visual. Lisboa, Portugal: Edições 70 Lda, 2006.

PARAGUAI, Luisa. Mapeamento da mobilidade: traços de percursos. In Anais do XXIII Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Afonso Mederiso, Lucia Gouvêa Pimentel, Idanise Hamoy, Yacy-Ara Froner (orgs.). Belo Horizonte: ANPAP; Programa de Pós-Graduação em Artes, UFMG, 2014.

PROCESSING. Processing, 2004. Disponível em: http://www.processing.org. cessado em jun. de 2016.

REAS, Casey; MCWILLIANS, Chandler; LUST. Form + Code: In design, art and architecture, New York: Princeton Architectural Press, 2010.

ROCHA, Claudio. Projeto tipografico: Análise e Produção de Fontes, São Paulo: Editora Rosari, 2005.

ROCHA, Claudio. Novo projeto tipográfico, São Paulo: Editora Rosari, 2012.

VASSÃO, Caio Adorno. Arquitetura livre: complexidade, metadesign e ciência nômade. (Tese de Doutorado em Arquitetura). São Paulo, SP: FAUUSP, 2008.

VASSÃO, Caio Adorno. Metadesign: Ferramentas, estratégias e ética para a complexidade. São Paulo: Blucher, 2010.

WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Editora WMF Martins

Fontes, 2010.

Published

2016-11-29

How to Cite

Pennino Graciano, A., & Paraguai, L. (2016). Algorithm and typography: The code as part of the creation process of a digital font. DAT Journal, 1(1), 116–128. https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2016v1i1p116-128