The graphic design of children’s books in the FNLIJ Award evaluation modalities
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.713Keywords:
Graphic design, Children’s book, Assessment methods, FNLIJ AwardAbstract
The FNLIJ Award, from the Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil, is considered a reference in the evaluation and legitimation of the quality of book design in Brazil. Based on a historical series (2011-2017) of reasons given by voters for this award, some modalities of jury evaluation on different aspects of the graphic design of the works are discussed. As a framework for valuing the visuals of award-winning books is presented, the ideas of Jackeline Lima Fabiarz et al (2008), Graça Ramos (2011) and Sophie van der Linden (2011) contribute to questioning the graphic design (in) visibility.
Downloads
References
ALMEIDA, Simone Cavalcante de. Projetando o livro para infância: processos, métodos e modos de concepção de design gráfico e ilustração.2022. 352f. Tese (Doutorado em Design – PPG Design) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2022.
CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Ubu Editora, 2016.
CAVALCANTE, Nathalia Sá. Linguagem das figuras, figuras de linguagem ou conversando sobre ilustração. In: Os lugares do design na leitura. Organizado por Farbiarz et al. Rio de Janeiro: Novas Ideias, 2008.
COELHO, Luiz Antonio (org). Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Novas Ideias, 2011.
FARBIARZ, Alexandre; FARBIARZ, Jackline Lima; CAVALCANTE, Nathalia; LIMA, Renata Vilanova; CARVALHO, Ricardo Artur Pereira de. Agentes mediadores de leitura: identidade e interação. In: Os lugares do design na leitura. Organizado por Farbiarz et al. Rio de Janeiro: Novas Ideias, 2008.
HENDEL, Richard. O design do livro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. (Artes do Livro, n. 1).
LINS, Guto. Livro infantil? Projeto gráfico, metodologia, subjetividade. São Paulo: Rosari, 2002.
MAGALHÃES, Marcelo Lins. Projetação. In: COELHO, Luiz Antonio (org.). Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Novas Ideias, 2011.
MELO, Francisco Homem de. O processo do projeto. In: O valor do design: guia ADG Brasil de prática profissional do designer gráfico. 3 ed. São Paulo: Ed. Senac São Paulo; ADG Brasil Associação dos Designers Gráficos, 2004.p. 91-105.
NAKATA, Milton Koji. Ilustração de livro infantil – Design contribuindo no seu processo de realização. In: HENRIQUES, Fernanda et al. Ensaios em design: produção e diversidade. Bauru, SP: Canal 6, 2012.
OLIVEIRA, Rui. Pelos jardins de Boboli – reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
Prêmio FNLIJ (Justificativas dos votantes). Edição 2011. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2011.
______. Edição 2012. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2012.
______. Edição 2013. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2013.
______. Edição 2014. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2014.
______. Edição 2015. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2015.
______. Edição 2016. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2016.
______. Edição 2017. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2017.
RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis ˗ caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Conversas com o professor, n. 2).
SERRA; SANDRONI et al. Um imaginário de livros e leituras: 40 anos da FNLIJ. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2008.
VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. Tradução: Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.