Accessible Educational Resources: Assistive Technology and Information Design Promoting Educational Inclusion for People with Hearing Disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.743

Keywords:

Accessible Educational Resources, Information Design, Assistive Technology, Hearing Impaired

Abstract

This article explores how accessible educational resources, assistive technology and information design can collaborate to promote the educational inclusion of people with hearing impairments. Combining these approaches contributes to the understanding of content, engagement and participation of students with hearing impairment, as well as enhancing their communication and interaction, raising self-esteem and confidence. This study aims to investigate how these resources can promote the educational inclusion of people with hearing impairment, identifying their capabilities and limitations and proposing strategies to improve accessibility and quality of life in the educational environment. The methodology employed will be the systematic literature review (RBL). It is concluded the importance of these approaches for the educational and social inclusion of people with hearing impairment. Investments in research and development of these resources are fundamental to promote the inclusion of these people on equal terms in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Fonseca Neves

mestranda em Design(PPGDg-UFMA), especialista em Educação e Novas Tecnologias(UNINTER), MBA em Engenharia Ambien- tal (UNINTER), graduação em Biblioteconomia(UFMA), Gestão Ambiental (UNINTER).

Bruno Serviliano Santos Farias

Doutor em Design pela UNESP-BAURU. Mestre em Design pela UFMA, especialista em Design Gráfico, graduado em Publicidade e Propaganda e Desenho Industrial. Professor no Departamento de Desenho e Tecnologia da UFMA.

References

ACCESSIBLE DOCUMENT SOLUTIONS (ADS). Soluções de documentos acessíveis: serviço de marcação de PDF e Remediação. 2023. Disponível em: https://accessible--docs-om.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pt&_x_tr_hl=pt-BR&_x_tr_pto=sc. Acesso em: 06 jul. 2023.

BRESSAN, M. M. A inclusão e acessibilidade ao usuário surdo: a tecnologia como ferramenta para a melhora da qualidade da assistência ao paciente. Anais de Eventos Científicos CE-JAM, [S. l.], v. 9, 2023. Disponível em: https://evento.cejam.org.br/index.php/AECC/article/

view/109. Acesso em: 25 maio. 2023.

CAPELLI, J. de C. S.et al. (org.) A pessoa com deficiência auditiva: os múltiplos olhares da família, saúde e educação [recurso eletrônico]. 1.ed. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2016, p.321. Disponível em:https://editora.redeunida.org.br/wp-content/uploads/2023/04/Livro-A-Pessoa-Com-Deficiencia-Auditiva.pdf. Acesso em: 31 maio. 2023.

CROSSAN, M. M. APAYDIN, M. A Multi-Dimensional Framework of Organizational Innovation: A Systematic Review of the Literature. Journal of Management Studies, v. 47, issue 6, p. 1154-1191, 2010. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00880.x

DICK, M. E.; Gonçalves, B. S.; VITORINO, E. V. Design da informação e competência em informação: relações possíveis. InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação, v.14, n.1, p. 1–13. 2017. DOI: https://doi.org/10.51358/id.v14i1.500

FERNANDES, F. S. Diversidade na Perda Auditiva: conhecer para incluir. Revista Científica Multidisciplinar UNIFLU. v. 4, n. 2, 2019, p. 01-19.

GONÇALVES, L. B.; CINELLI, M. J. Tecnologia assistiva: o design da informação em imagens táteis como recurso na experiência de deficientes visuais em museus. Projética, Londrina, v. 11, n. 1, 2020, p 16-36. DOI: https://doi.org/10.5433/2236-2207.2020v11n1p16

KHATER, E.; SOUZA, K. C. S.de. Diversidade x Inclusão: conceito, teoria e prática na educação infantil. Revista Educação em Foco. 10. Ed. 2018, p.29-38. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/003_DIVERSIDADE_X_INCLUS%C3%83O.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.

MEDINA, C. ET AL. Design Gráfico Inclusivo para adolescentes: cartilha educativa de orientações aos professores de estudantes com deficiência auditiva. In: Congresso Internacional de Design da Informação; Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. 9., 2019, Anais [...]. São Paulo: Blucher, 2019, p. 1120-1130. DOI: https://doi.org/10.5151/9cidi-congic-2.0367

MENDES, A. F.; ALMEIDA, M. Z. C. M. de; POLETTO, L. Educação inclusiva: desafios das crianças surdas no processo de alfabetização. ALTUS CIÊNCIA. v. 17. Jan-jul. 2023. ISSN 2318-4817

MORENO, R. S. dos R, SANTIAGO Silva, N. C., OLIVEIRA, V. S., da Silva, J. G. Tecnologias assistivas na comunicação de pacientes com deficiência auditiva em serviços de saúde no Brasil. Brazilian Journal of Development, v. 6, n.8. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-281

NEVES, F. F.; SILVA, G. J. da; FURTADO, C. C. As Tecnologias Assistivas: aplicativos como meio de inclusão dos deficientes auditivos. Revista Projeção e Docência. v. 9, n. 2, 2018. Disponível em: https://revista.projecao.br/index.php/Projecao3/article/view/1122.

OBREGON, R. de F. A. Perspectivas de pesquisa em design: estudos com base na Revisão Sistemática de Literatura. Erechim: Deviant, 2017, p. 195.

OLIVEIRA, J. A. D. B.; JORENTE, M. J.V. Design da Informação e sua relevância para a Ciência da Informação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 24, n. 54, p. 25-37, jan./abr., 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330143067_Design_da_Informacao_e_sua_relevancia_para_a_Ciencia_da_In-formacao. Acesso em: 01 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019v24n54p25

PINHO, R. C. DE; ZANCHIN, M.; RODEGHIERO NETO, I.; ANDRADE, I. F.; FRANCO, D. T. F. Desenvolvimento de dispositivos eletrônicos de baixo custo para pessoas surdas. In: VIII Encontro Nacional sobre Ergonomia do Ambiente Construído IX Seminário Brasileiro de Acessibilidade Integral. Natal, RN, 2020, p. 01-09. DOI: https://doi.org/10.5151/eneac2020-25

PRIMO, L.; ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. Design da informação em conteúdos educacionais para experiência de aprendizagem inclusiva. In: Congresso Internacional de Design da Informação; Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. 9., 2019, Anais [...]. São Paulo: Blucher, 2019. p. 881-890. DOI: https://doi.org/10.5151/9cidi-congic-2.0169

QUINTÃO, F. S. TRISKA, R. Design de informação em interfaces digitais: origens, definições e fundamentos. Revista Brasileira de Design da Informação. São Paulo, v. 10, n. 2, 2013, p. 105- 118. DOI: https://doi.org/10.51358/id.v11i1.243

RIBEIRO, L. B. Compartilhando experiências com aplicativos de acessibilidade na Educação Inclusiva. São Paulo: Blucher, 2018. p. 1082-1088. DOI: https://doi.org/10.5151/cidi2017-100

SANTOS, R. F. dos, SAMPAIO, P. Y. S., SAMPAIO, R. A. C., GUTIERREZ, G. L., ALMEIDA, M. A. B. de. Tecnologia assistiva e suas relações com a qualidade de vida de pessoas com deficiência. Revista De Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 28, n. 1, 2017, p. 54-62. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v28i1p54-62

SERRASQUEIRO, V. B.; DOMICIANO, C. L. C. Design de informação para aprendizagem: uma análise metodológica sob o olhar da inclusão. São Paulo: Blucher, 2018. p. 410 – 421. DOI: https://doi.org/10.5151/cidi2017-039

W3C RECOMMENDATION. Diretrizes de Acessibilidade para Conteúdo Web (WCAG) 2.1. 2018. Disponível em: https://www.w3c.br/traducoes/wcag/wcag21-pt-BR/. Acesso em: 12 abr. 2023.

Published

2024-04-10

How to Cite

Neves, F. F., & Farias, B. S. S. (2024). Accessible Educational Resources: Assistive Technology and Information Design Promoting Educational Inclusion for People with Hearing Disabilities. DAT Journal, 9(1), 36–51. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.743