The artist’s book as a space for discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v3i2.89

Keywords:

Art, Artist’s book, Author, Design, Discursiveness

Abstract

This article, the result of a Ph.D. thesis that proposed an artist’s book as an object of study., investigates the artist, or designer, in the position of author and examines their power in the creation of rules for discourse. The thesis, authored by Cristiane Alcântara, under the supervision of Monica Tavares, was defended in the Postgraduate Program in Visual Arts at the University of São Paulo and was entitled “The author between the subject: modes of subjectivation in the making of the artist’s book”. Based on the text “O livro como forma de arte” (“The Book as a Form of Art”), by Julio Plaza, this article considers that artists’ books are objects of language and matrices of sensitivity, comprising a sequence of spaces in which a process of “doing-building-processing-transforming-creating” is carried out. This article demonstrates how Cristiane Alcântara’s production of O livro por vir (The Book to Come) is the result of practices and reflections made through a series of similar regularized procedures, typical of a single know-how. It will show how this artist Alcântara’s book stands as a space of authorial positioning and discursiveness and is a place from which separate modes of subjectivation are produced. Finally, it will demonstrate how this artist’s book is established as a support that simultaneously stems from the traditional means of creation and the new digital technologies, involving a relationship between art and design.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcântara, Cristiane. 2018. O autor entre o sujeito: modos de subjetivação no fazer do livro de artista. Tese apresentada à Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo para a obtenção do Título de Doutora em Artes Visuais.

Bakhtin, Mikhail (Volochinov). 1978. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec

Bakhtin. Mikhail. 2000. Estética da criação verbal. 3ª. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes.

Bakhtin. Mikhail. 2002. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 9ª. ed. São Paulo: Editora Hucitec Annablume.

Drucker, Johanna. 2011. “O que o livro pode”. Acedido: Maio, 2018. http://oqueumlivropode.tumblr.com/page/13?route=%2Fpage%2F%3Apage.

Eco, Umberto. 1965. Obra Abierta. Barcelona: Seix Barral.

Fernandes, Cleudemar. 2012. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios.

Fernandes, Jaqueline and Maria de Lourdes Paniago. 2015. “A morte como representação da vida: cemitérios, espaços, heterotopias.” In: Souza, Katia and Humberto da Paixão (orgs). Dispositivos de poder/saber em Michel Foucault: biopolítica, corpo e subjetividade. São Paulo: Intermeios, Goiânia: UFG.

Foucault, Michel. 2001. “Outros espaços”. In: Ditos e escritos III. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 411-422.

Foucault, Michel. 2004. As palavras e as coisas, uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes.

Gullar, F. 2016. “A morte é o nada”. Ilustríssima. Folha de S. Paulo. Acedido: Maio, 2018. http://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2016/12/1840113-a-morte-e-o-nada-diz-ferreira-gullar-em-entrevista-inedita.shtml.

Gullar, F. 2004. “Traduzir-se”. In: Toda poesia. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio.

Heidegger, Martin. 1977. A Origem da Obra de Arte. Biblioteca de Filosofia Contemporânea. Lisboa: Edições 70.

Kant, Immanuel. 2005. “Resposta à pergunta: O que é o esclarecimento?” In: Textos Seletos. Trad. Floriano de Sousa Fernandes. Petrópolis: Editora Vozes.

Plaza, Julio. “O livro como forma de arte”. Revista Arte em São Paulo, n. 6. São Paulo: 1982. Acedido: Maio, 2018. http://www.mac.usp.br/mac/expos/2013/julio_plaza/pdfs/o_livro_como_forma_de_arteI.pdf.

Plaza. Julio. “Arte e interatividade: autor-obra-recepção.” Revista Ars, v. 4, n. 1, 2000. Accessed: May

, 2018. http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2909/3599.

Pêcheux, Michel. 1990. Discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni Pulccinelli Orlandi. Campinas: Pontes.

Scherer, Jacques. 1977. “Le Livre” de Mallarmé. Paris: Éditions Gallimard. TheorieDesignGraphique.org. s.d. Acedido: Maio, 2018. http://www.theoriedesigngraphique.org/?p=349.

Published

2018-11-16

How to Cite

Alcântara, C., & Tavares, M. (2018). The artist’s book as a space for discourse. DAT Journal, 3(2), 157–178. https://doi.org/10.29147/dat.v3i2.89