The hyper-real pornography of video games: the simulation of ecstasy

Authors

  • José Antônio Loures

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.344

Keywords:

Videogames, pornography, Hyperreality, Ahegao, Bowsette

Abstract

The article proposes to discuss pornography in video games in a scenario of hyper-reality. Thus, cases of images produced through games are presented that have reached a more than real level according to the concept developed by Jean Baudrillard. In this context, to debate how pornographic representations of video game characters migrated to our daily lives with Japanese pornographic comics through ahegao. And finally, to present and problematize the process of community creation of the character Bowsette: fanarts, comics, cosplay, modifications and pornographic productions

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antônio Loures

Artista multimídia, professor de Histórias em Quadrinhos, e produtor cultural. Doutor em Artes pela Universidade de Brasília (UnB).Mestre em Arte e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Graduado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Trabalha na linguagem da arte computacional, histórias em quadrinhos, webarte, fake arte e gamearte. Também pesquisa sobre transhumanismo, jogos de tabuleiro, cibercultura, sexualidade e práticas divinatórias. Membro do CIPEG – Coletivo Interdisciplinar de Pesquisa em Games.

References

ABREU, N. O olhar pornô: a representação do obsceno no cinema e vídeo. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.

BANKHURST, A. Bowsette não vai se tornar oficial, de acordo com a Nintendo. IGN Brasil, 2019. Disponível em: <https://br.ign.com/new-super-mario-bros-u-deluxe/69743/news/bowsette-nao-vai-se-tornar-oficial-de-acordo com-a-nintendo>. Acesso em: 07 mai. 2020.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’água, 1991.

CIRIACO, D. ‘Fantasma’ de Red Dead Redemption 2 assombra cidade no interior do Paraná. Voxel, 2018. Disponível em <https://www.voxel.com.br/noticias/fantasmareddeadredemption2assombracidadeinteriorparana_840163.htmfbclid=IwAR26axfldNC0qEso75JJn5WV7vDNMAovFlfyrP2M-Cs_eIHA2VZUBICczvg>. Acesso em: 10 jun. 2020.

COSTA. R. Segundo o jornal The Sun, Deus Ex é realidade. Critical Hits, 2014. Disponível em: <https://criticalhits.com.br/games/segundo-o-jornal-the-sun-deus-ex-e-realidade/>. Acesso em: 19 jun. 2020.

COURT, J. Pornografia: uma resposta cristã. São Paulo: Sociedade Religiosa Edições Vida Nova, 1992.

HAN, B. Agonia do eros. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

HUNT, L. A invenção da pornografia: obscenidade e as origens da modernidade 1500 – 1800. São Paulo: Hedra, 1999.

KNOWYOURMEME. Ahegao - Etymology & History. Disponível em: https://knowyourmeme.com/memes/subcultures/ahegao. Acesso em: 21 jul. 2020.

LIMA, L.; PRADO, G. Imagens Digitais Interativas. Em: DATJournal, v. 3 n. 2, 2018. Disponível em: <https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/86>. Acesso em: 31 jan. 2021.

MACHADO, A. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

MORAES, E.; LAPEIZ, S. O que é pornografia. São Paulo: Brasiliense, 1985.

OLIVEIRA, I. A fantástica história de Francisco Iwerten: hiper-realidade e simulacro nos quadrinhos do Capitão Gralha. Tese (Tese em Arte e Cultura Visual) - Universidade Federal de Goiás. Goiânia, UFG: 2017. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7355?mode=full>. Acesso em: 19 jun. 2020.

PHILLIPS, T. News channel uses Metal Gear Solid 5 screenshot in child soldiers report. Eurogamer, 2014. Disponível em: <https://www.eurogamer.net/articles/2014-07-18-news-channel-uses-metal-gear-solid-5-screenshot-in-child-soldiers-report>. Acesso em: 19 jun. 2020.

POLYDORO, F. Hiper-realidade versus sedução: o paradoxo do Big Brother Brasil. Em: Revista Intexto, Porto Alegre: UFRGS, v. 1, n. 24, p. 223-237, janeiro/junho 2011. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2020.

SANTAELLA, L. Game arte no contexto da arte digital. DAT Journal, v. 2, n. 1, 2017. Disponível em: <https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/38>. Acesso em: 31 jan. 2021.

SOARES, N.; PETRY, L. Do refresco elétrico a Bowsette: formação de comunidade nos jogos digitais. Em: Revista Logos, v. 26, n. 2, 2019. Disponível em:<https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/45472>. Acesso em: 07 mai. 2019.

UOL. Deputado posta imagem de game como se fosse ataque dos EUA a general do Irã. Uol Notícias, 2020. Disponível em:<https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2020/01/06/deputado-posta-imagem-de-game-como-se-fosse-ataque-dos-eua-a-general-do ira.htm?fbclid=IwAR2_tuqz6R4Tm74JmOgc-R2fnDy6himMwz0EQHM-4stdk4prQYfJotOCNPI>. Acesso em: 19 jun. 2020.

VENTURELLI, S.; WITT, A.; REIS, A. C.; LOURES, J. Gameart: Arte e conscientização ecológica. Em: DAT Journal, v. 2, n. 1, 2017. Disponível em <https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/42>. Acesso em: 31 jan. 2021.

VOCESABIANIME. Eventos nos EUA começam a proibir roupas de ahegao. Você Sabia Anime, 2020. Disponível em: <https://vocesabianime.com/eventos nos-eua-comecam-a-proibir-roupas-de-ahegao/?fbclid=IwAR3zOggrsJ9evAKPmGg3jJy0qfa-9mcZLAaqBbBbWEN3aK5N6oF0nGTVh6c>. Acesso em: 19jun. 2020.

How to Cite

Antônio Loures, J. (2021). The hyper-real pornography of video games: the simulation of ecstasy. DAT Journal, 6(1), 322–338. https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.344