Design Teaching Stories

Authors

  • Mônica Moura 0000-0002-9994-6669

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.196

Keywords:

Design Education and Teaching, History of Design Teaching, History of Design Teaching in Brazil, Technical, Professional and Higher Education Schools in Design

Abstract

This article presents part of the results of the research developed in the doctoral studies and expanded in the post-doctoral investigations regarding teaching in design and its history constituted through the relations established between groups, movements and actions that influenced or had repercussions in the formation of schools of free or formal education, either foreign and Brazilian. The objective is to establish a chronological path bringing together several man­ifestations that allow new reflections and analyzes, dispelling myths and models and allowing critical appraisals with the intention of collaborating with the area of teaching in design and with the development of new pedagogical political proj­ects. The adopted method is of qualitative character constituted by literature review, documentary and field research. The theoretical framework is based on historians, educators, critics and design professionals, such as Meggs and Purvis (2009), Bürdek (2006), Archer (2004), Wollner (2002), Ferlauto (2002), Fiell (2000), Denis (2000), Heskett (1997), Souza (1997), Niemeyer (1997), Lima (1997), Droste (1994), Pevsner (1994), Wick (1989), Zanini (1993) and, also, in studies by the phi­losopher Agamben (2009).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Moura, 0000-0002-9994-6669

É bacharel em Artes Vi­suais e Arte Educação (Belas Artes, SP), Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC/SP) com Estágio Pós­-doutoral (UMINHO, Portugal) e Estudos Pós-doutorais (PUC-Rio). Professora, pesquisadora e orientadora vinculada ao Departamento e ao Programa de Pós­-Graduação em Design e Coordenadora do Laboratório de Pesquisa, Extensão e Ensino em Design Contemporâneo e da Comissão do Projeto Político Pedagógi­co dos Cursos de Graduação em Design, FAAC, UNESP, Bauru. Líder do Grupo de Pesquisa em Design Contemporâneo: sis­temas, objetos e cultura (CNPq/UNESP). Têm experiência no ensino e na pesquisa em design e atua principalmente nos se­guintes temas: Design Contemporâneo; Teoria e Crítica do Design, Ações Políti­cas e Sociais no Design; Memória e Histó­ria; Transdisciplinaridade e Interdiscipli­naridade.

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó – SC. Argos, 2009.

ARCHER, L. B. Autobiography of research at the Royal College of Art 1961-1986. London, Royal College of Art, 2004.

BAUHAUS DESSAU FOUNDATION (Fundação Bauhaus em Dessau). Bauhaus Dessau Foundation. Disponível em: http://www.bauhaus-dessau.de. Acesso em: 05 fev. 2020.

BAUHAUS-ARCHIV IN BERLIN, DIE STIFTUNG BAUHAUS DESSAU UND DIE KLASSIK STIFTUNG WEIMAR (Arquivo Bauhaus em Berlim; Fundação Bauhaus de Dessau; Klassik Stiftung Bauhaus de Weimar). Bauhaus-Archiv in Berlin. Disponível em: http://bauhaus-online.de/. Acesso em: 07 mar. 2020.

BAUHAUS-ARCHIV MUSEUM FÜR GESTALTUNG BERLIN (Arquivo Bauhaus em Berlim). Bauhaus-Archiv Museum Für Gestaltung Berlin. Disponível em: http://www.bauhaus.de/. Acesso em: 03 jan. 2020.

BÜRDEK, Bernhard E. Diseño. Historia, Teoria Y Práctica Del Desenho Industrial. Barcelona: Gustavo Gili, 1999.

BÜRDEK, Bernhard E. História, teoria e prática do design de produtos. Tradução Freddy Van Camp. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.

DENIS, Rafael Cardoso. Uma Introdução à História do Design. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.

DROSTE, Magdalena. Bauhaus 1919-1933. Berlim: Bauhaus Archive Museum für Gestaltung e Benedikt. Köln: Taschen, 1994.

FERLAUTO, Claudio. O Tipo da Gráfica, uma continuação. São Paulo: Edições Rosari, 2002.

FIELL, Charlotte & Peter. Design do Século XX. Köln: Taschen, 2000.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

HESKETT, John. Desenho Industrial. Rio de Janeiro: Editora José Olympio, 1997.

LIMA, Guilherme Cunha. O Gráfico Amador: as origens da moderna tipografia brasileira. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

MEGGS, Philip B.; PURVIS, Alston W. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

MOURA, Mônica. Bauhaus: uma escola pautada pela ideologia da construção In: Silva, J.C.P; Paschoarelli, L.C.(orgs.) Bauhaus e a Institucionalização do Design: reflexões e contribuições. SP: Estação das Letras e Cores, 2011.

MOURA, Mônica; LAGO, Lilian. Ensino e Pesquisa Científica no Design e na Moda no Brasil: caminhos que se cruzam e se realimentam. In: Mattos, M.F; Castilho, K. (orgs.). Pesquisa e formação em Moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015, v.1, p. 37-67.

MOURA, Mônica. Os Percursos na(s) História(s) do Design - Percurso 3 - a troca de conhecimentos para o estabelecimento do design: grupos, movimentos, ensino e formação. In: O Design de Hipermídia. 2003. (Tese de Doutorado. PPG em Comunicação e Semiótica, PUC/SP).

NIEMEYER, Lucy. Design no Brasil – Origens e Instalação. Rio de Janeiro: Ed. 2AB, 1997.

PEVSNER, Nikolaus. Os Pioneiros Do Desenho Moderno – De Williams Morris a Walter Gropius. 2a Ed. São Paulo: Martins Fontes,1994.

SOUZA, Pedro Luiz Pereira de. Notas para uma Estória do Design. Rio de Janeiro: Ed. 2ab,1997.

WICK, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

WOLLNER, Alexandre. Textos Recentes e Escritos Históricos. São Paulo: Ed. Rosari, 2002.

ZANINI, Walter. História Geral da Arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, 1983.

Published

2020-06-18

How to Cite

Moura, M. . (2020). Design Teaching Stories. DAT Journal, 5(2), 76–102. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.196

Issue

Section

Teaching of Design