Interactive resources in digital literature for children: an analysis of the Mobeybou in India app

Authors

  • Edgar Roberto Kirchof
  • Douglas Menegazzi UFSC

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.640

Keywords:

Children’s digital literature, Interaction, Multimodality, Digital book, Literary app

Abstract

In this paper, we conduct a study on formats, functions and effects of interactivity in the context of digital literature for children. The goal is to understand how interactivity can provide a meaningful literary experience to the reader from the analysis of Mobeybou in India, a literary app. This study is based on authors from areas such as Human-Computer Interaction (DOURISH, 2004), Electronic Literature (AARSETH, 1997; MILLER, 2004), Multimodality Studies (KALANTZIS; COPE; CHAN; DALLEY-TRIM, 2016; KRESS, 2006) and Children’s Digital Literature (KUCIRKOVA, 2017; RAMADA-PRIETO, 2017; MENEGAZZI, 2020; ZHAO; UNSWORTH, 2016). As results, we highlight that the interactivity in children’s digital literature is not only a technological expression, but it is also a range of semiotic resources capable to produce different meanings.

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Author Biographies

Edgar Roberto Kirchof

possui graduação em Letras (Português/Alemão) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995), graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia (1998), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1997) e doutorado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), tendo realizado um Pós-Doutorado em Estética e Biossemiótica na Universidade de Kassel, Alemanha (2005). Atualmente é professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil, atuando, como docente e pesquisador, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) e como docente no Curso de Letras.

Douglas Menegazzi, UFSC

Doutor em Design (UFPR), com bolsa CNPq de doutorado sanduíche no Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho (CIEC-UMinho), Portugal. É professor no Departamento de Design e Expressão Gráfica da Universidade Federal de Santa Catarina (EGR/UFSC). Suas atuais atividades de pesquisa e extensão estão focadas principalmente nas áreas de Ilustração, Design de Interação, Interfaces Gráficas e Publicações Digitais para crianças, dentre elas o projeto Children’s Books Going Mobile, no qual pesquisa e desenvolve livros infantis digitais baseados em sistemas e tecnologias interativas, locativas e móveis.

References

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Published

2023-06-29

How to Cite

Kirchof, E. R., & Menegazzi, D. (2023). Interactive resources in digital literature for children: an analysis of the Mobeybou in India app. DAT Journal, 8(2), 185–201. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.640